You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.
דעה -  ליגות נוער אי זוגיות זה רע לכדורגל
אסור להפוך את הליגות לבעלות תחרות אגרסיביות. שחקנים מקבוצות הנוער של מכבי אחי נצרת והפועל אום אל פאחם (צילום: דאפר מאחמיד)

דעה - ליגות נוער אי זוגיות זה רע לכדורגל

נכון לעכשיו, הליגות הלאומיות והארציות ימנו 15 קבוצות בכל ליגה. ניסיון מהעבר הלא רחוק, מלמד שזה מזיק לכדורגל. ליגות עם 16 קבוצות הן צו השעה

מאת: אורי שמיר - עורך האתר

עונת 23/24 הסתיימה זה מכבר, למרות ההשפעות המשמעותיות של המלחמה על הליגות. קשה היה מבעוד מועד להיערך לתרחיש של פרוץ מלחמה והקפאת ליגות לחודשיים, לכן בחודש דצמבר האחרון ההתאחדות לכדורגל קיבלה החלטות בנוגע לשינוי מבנה הליגות בשנתוני נערים ב' ועד הנוער. כתוצאה מהקפאת ירידות הליגות יגדלו, מה שייצור תוצרי לוואי לא מעטים בדרגים השונים בכל אחד מהשנתונים. בכתבה זו ההתמקדות היא בליגות הלאומיות והארציות לנוער, שחשוב מאוד ליצור כבר עכשיו להחליט בהן על שינוי בכמות הקבוצות בכל אחת מהליגות הלאומיות והארציות, שנכון לעכשיו ימנו 15 קבוצות בכל ליגה.

עונת 19/20 תיזכר לעד כ"עונת הקורונה" - העונה שהסתיימה בחודש מרץ 2020 בעקבות משבר הקורונה. כתוצאה מכך, החליטה ההתאחדות לכדורגל להקפיא את הירידות מהליגות השונות ולאפשר עליות ליגה לקבוצות, שמצאו עצמן במקום הראשון עם מחזור הסיום של העונה. תוצר הלוואי של ההחלטה הזו - בעונת 20/21 נוצרו ליגות לאומיות וארציות עם 15 קבוצות בכל מחוז, מה שלא אפשר מצב של אחידות בכמות המשחקים של הקבוצות מאחר ובכל מחזור הייתה קבוצה אחת חופשית. בעונת 21/22, הוחלט על 4 יורדות מכל אחת מהליגות הלאומיות - מה שהוביל למצב של ליגות עם המון אמוציות ומעט כדורגל, הרבה חילופי מאמנים והרבה שחקנים מיובשים, כשתוצר לוואי מאוד ברור מראש - פגיעה בערך הספורטיביות מאחר ולמחזור הסיום יכולה הייתה להגיע קבוצה המתחרה על מטרה מוגדרת כמו עליית ליגה או הישארות בה, כשהיא חופשית ממשחקים ואינה תלויה בעצמה.

כדי לא להגיע שוב לסיטואציות כמו אלה שהוזכרו בפסקה הקודמת, ההתאחדות לכדורגל צריכה לאפשר לפיינליסטיות במשחקי המבחן, שלא הצליחו להישאר בליגה או להעפיל לליגה גבוהה יותר, לקבל מקום בליגה הגבוהה יותר. אפשרות נוספת: להעביר קבוצה ממחוז אחד למחוז מקביל גם בליגות הלאומיות וגם בליגות הארציות, בכך יווצרו ליגות עם מספר זוגי של קבוצות אחת עם 14 קבוצות ואחת עם 16 קבוצות, שיאפשרו קיום תקין וספורטיבי יותר של הליגות.  נכון, צריך היה לחשוב על זה קודם, אך הדבר לא נעשה ואין סיבה לחפש אשמים, כי סך הכל בתנאי לחץ כמו אלה ששררו בעונה הזו, אי אפשר לחשוב על הכל מראש. המטרה והכוונה היו טובות ונכונות - לא לסרס את התחרותיות ואת רמת העניין בליגות ואת רמת הרצינות בקבוצות, ומנגד לא לגרום לקבוצות לשלם מחיר יקר של ירידת ליגה בעונה עם כל כך הרבה קשיים.

מה שחשוב בנקודת הזמן הזו - לא לחזור על אותן טעויות וליצור ליגות עם 15 קבוצות. הצעד המתבקש - ליגות עם 14 או 16 קבוצות, שני סיבובי משחקים, אלופות שזוכות בכרטיס עליה, סגניות שממשיכות למשחקי פלייאוף (המנצחת למשחק מבחן מול המקום ה-14 בליגה הגבוהה יותר), יורדות מהליגות ומשחקי מבחן בהתאם לכמות הקבוצות בליגות.